-
Populær
-
-
-
-
Populær
-
FAQ
Hvad adskiller AURO-produkter fra anden naturmaling?
AURO fremstiller selv sine produkter og med stor økologisk konsekvens: af råvarer der er af garanteret vegetabilsk eller mineralsk oprindelse. Mange indholdsstoffer er af kontrolleret økologisk oprindelse. Ved fremstillingen af AURO-produkter anvendes ingen petrokemiske råstoffer. En permanent råstof- og kvalitetskontrol sikrer denne høje økologiske standard. Læs mere på auro.com eller okomaling.dk.
Er AURO-maling lige så god som syntetisk fremstillet maling?
AURO-maling er testet og godkendt efter de gældende tekniske standarder. De er under brug og i holdbarhed præcis lige så gode som de fleste syntetiske malinger. Certifikater fra uafhængige institutter vidner om den høje tekniske kvalitet. Se mere under: Certifikater på auro.com. Stiftung Warentest kårede AURO Aqua Trælasur nr. 160 til testvinder (hæfte 05/2006, test Trælasurer) og tilskrev dermed produktet en højere kvalitet end de kendte mærker fra konventionelle producenter.
Er AURO-produkter virkelig dyrere?
Mange af vores produkter er ikke dyrere pr. behandlet kvadratmeter overflade med samme kvalitet end konventionelle produkter. Anvendelsen af værdifulde naturlige råstoffer (i stedet for billigere petrokemiske) samt mindre produktioner (i stedet for seriel masseproduktion) har dog sin pris. Men ved sammenligning af priser bør der ikke blot skeles til grundprisen pr. liter men også til rækkevidden ved anvendelse af produkterne.
Kan man blande AURO-maling til alle RAL- eller NCS-farvetoner?
Mange af disse farvetoner kan opnås. Vi tilbyder som service at blande specialfarver mod et tillæg på prisen. For at opnå nogle bestemte farver, f.eks signalgul eller brandvæsenrød, skal syntetiske farver dog anvendes. Da AURO ikke går på kompromis med de økologiske konsekvenser, tilbyder vi kun farvetoner, der kan opnås ved anvendelsen af mineralske- og plantepigmenter.
Er AUROs maling lugtfri?
Også farver af naturlige råstoffer er ikke helt lugtfri. Den æteriske olie, der bruges som opløsningsmiddel eller til konservering af vægmaling har for eksempel en intens duft. Mange kunder sværmer om denne typiske juleagtigt friske duft, mens andre reagerer lidt mere følsomt over for den. Derfor er det også meget vigtigt ved anvendelsen af naturmaling, at der både under påføringen og i timerne derefter udluftes grundigt. Tip: Relativt lugtneutrale er produkter af vores Aqua-produktserie. De er 100% fri for opløsningsmidler.
Hvordan kan jeg sikkert behandle legetøj eller børnesenge?
Med AURO er du her på den sikre side. Da vores produkter er testet efter DIN EN 71 Del 3: Sikkerhedskrav til legetøj og i henhold til DIN 53.160: spyt- og svedægthed.
Hvad er forskellen mellem AUROs Aqua-produkter og produkter mærket med "Den Blå Engel"?
I modsætning til produkter med "Den Blå Engel" eller andre vandfortyndbare produkter indeholder AUROs Aqua-produkter et naturharpiks-/olie-bindemiddel (i stedet for syntetiske bindemidler), ingen opløsningsmidler, ingen konserveringsmidler og ingen glycoler. AURO fremstiller som den eneste producent 100% opløsningsmiddelfrie, vandfortyndbare produkter, som ikke er syntetisk bundede eller konserverede.
Hvorfor deklarerer AURO ikke produkterne som "egnede til allergikere"?
Det stigende antal allergitilfælde har vist, at der stort set ikke findes noget stof, som mennesker ikke kan reagere allergisk imod. Derfor mener vi, at mærkning af produkter som ”egnet for allergikere” er misvisende eller vildledende.
Hvorfor skal AURO-produkter, der indeholder vand, beskyttes i beholderen mod frost?
De vandfortyndbare systemer kan fryse under visse omstændigheder, hvorved emulsionen som regel bliver ødelagt. Dermed vil produkterne altså ikke længere være brugbare. En maletest giver klarhed: lader malingen sig under testen som normalt forarbejde og tørrer på normal tid, er der ingen skade sket.
Hvad er "overskydende"? Hvorfor skal jeg rettidigt fjerne overskydende AURO-olie/imprægnering?
Den "overskydende" olie (eller imprægnering) udgør den del, der efter påføringen endnu ikke er trængt ind i træet. Dette resterende materiale skal cirka 15 minutter efter påføringen fjernes med en fnugfri klud eller køkkenrulle. Selvom denne vigtige oplysning fremgår af etiketterne, er den manglende fjernelse af overskydende olie eller imprægnering en af de mest typiske anvendelsesfejl.
Hvorfor skal jeg ikke sammenrulle brugte pudseklude?
Tørrende olier i benyttede klude kan ved luftbortledning selvantænde og derved udløse brand. Udbred derfor altid benyttede klude, så de kan lufttørre. Efter tørring kan de smides ud sammen med husholdningsaffaldet.
Hvor længe kan jeg gemme AURO-dåserne?
I princippet er vores produkter "ubegrænset" holdbare, når de opbevares køligt, tørt og frostfrit. Vores lange erfaring har vist, at stort set alle kunder har kunne anvende længe opbevarede produkter helt uden problemer. Loven fastsætter dog angående maling og lak hverken krav til angivelse af lagerstabilitet eller holdbarhed. Vi angiver på grund af en kontraktlig aftale med vores forsikringsselskab på etiketterne lagerstabiliteten, der altså ikke har noget at gøre med produkternes brugsduelighed. Den angivne lagerstabilitet gælder fra køb af produktet, og bliver som regel naturligvis vidt overskredet. I tvivlstilfælde giver en dufttest svar på, om produktet efter længere tids lagring stadig er i orden. Andre indikatorer: hvis produktet stadig lader sig omrøre normalt, og der ikke viser sig synlige påfaldenheder. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi en testanvendelse med efterfølgende evaluering efter tørring.
Hvor kan jeg som forbruger købe AURO-produkter?
I Danmark varetages distributionen af AUROs produkter af Økomaling.dk (http://okomaling.dk). Med tiden vil der på hjemmesiden følge en liste over forhandlere rundt omkring i Danmark. I de øvrige lande distribuerer AURO sine produkter gennem faghandlere, der samtidig tilbyder god rådgivning og service. På auro.com kan du finde forhandlere i de lande, hvor AURO er repræsenteret. Hvis der ikke er nogen forhandlere i nærheden, kan du bestille over internettet. På grund af AUROs loyalitet over for importører og forhandlere, kan der ikke bestilles direkte fra fabrikken.
Hvor kan jeg få rådgivning om AURO-produkter?
Rådgivning får du hos Økomaling.dk på tlf. 61 33 91 66 eller email: info@okomaling.dk – du kan også anvende kontaktformularen på hjemmesiden. Både telefonopkald og skriftlige henvendelser besvares hurtigst muligt. Du kan også få svar på dine spørgsmål direkte hos AURO. I AUROs rådgivning svarer laboratoriemedarbejderne på henvendelser via telefon og computer. Ring på 0049 531 281 41 41 eller mail på: support@auro.de. Telefonerne er åbne mandag-torsdag 9-12 og 14-16 og Fredag 9-12. Hav venligst tålmodighed, når der er optaget eller travlt i rådgivningen. AURO besvarer hvert spørgsmål i detaljer – og det kræver ofte et længerevarende opkald.